У відповідності до вимог чинного законодавства України та з метою дотримання принципів гласності, відкритості й прозорості у діяльності органу місцевого самоврядування, на підставі рішення LI сесії Слобожанської селищної ради VIII скликання від 14 травня 2024 року № 2221-VIII «Про проведення громадського обговорення проєкту рішення Слобожанської селищної ради «Про припинення юридичної особи Комунального закладу «Нижньобишкинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області шляхом ліквідації» у період з 20 травня 2024 року по 20 травня 2025 року були проведені публічні громадські обговорення (консультації з громадськістю) щодо ліквідації Комунального закладу «Нижньобишкинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області.
Громадські обговорення були ініційовані Відділом освіти Слобожанської селищної ради, відповідне інформаційне повідомлення оприлюднено на офіційному веб-сайті Слобожанської селищної ради 20.05.2024 року (в рубриці «Громадські слухання»).
В обговоренні прийняли участь мешканці усіх населених пунктів, які зареєстровані на території Слобожанської селищної територіальної громади та яким на дату проведення консультації виповнилося 18 (вісімнадцять) років.
У ході обговорення було наголошено на правових засадах, що регулюють питання ліквідації закладів освіти. Зокрема, відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, згідно зі статтею 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування мають право утворювати, реорганізовувати та ліквідовувати комунальні підприємства, організації й установи, а також здійснювати контроль за їх діяльністю. Вони також вирішують інші питання місцевого значення, що віднесені законом до їхньої компетенції.
Крім того, відповідно до пункту 30 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішення щодо реорганізації або ліквідації закладів освіти комунальної форми власності здійснюється місцевою радою.
Також, згідно зі статтею 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту», рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти належить до компетенції його засновника (засновників).
У процесі обговорення громадянами було надано 219 електронних відповідей через Google-форму, у яких висловлювались як підтримка, так і застереження щодо наміру ліквідації закладу загальної середньої освіти. Основні питання, які викликали занепокоєння громадськості, стосувалися:
- забезпечення доступності освіти для дітей села у разі ліквідації школи;
- організації підвезення учнів до закріпленого закладу освіти — Комунального закладу «Лиманський ліцей» Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області;
- збереження робочих місць працівників школи;
- перегляду питання ліквідації КЗ «Нижньобишкинська ЗОШ І–ІІ ступенів» з метою продовження функціонування зазначеного освітнього закладу, оскільки освітній процес відповідає очікуванням батьків і педагогічного колективу;
- відтермінування ліквідації КЗ «Нижньобишкинська ЗОШ І–ІІ ступенів» на період дії воєнного стану.
Більш детальна інформація щодо конкретних пропозицій та зауважень, отриманих за час проведення електронних консультацій з громадськістю наведена у додатку до звіту. (посилання)
Крім того, відповідно до наказу Відділу освіти Слобожанської селищної ради від 24 березня 2025 року № 26 «Про проведення громадського обговорення проєкту рішення Слобожанської селищної ради «Про припинення юридичної особи Комунального закладу «Нижньобишкинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області шляхом ліквідації», було проведено низку зборів і зустрічей представників робочої групи з питань оптимізації закладів загальної середньої освіти Слобожанської селищної ради з такими учасниками:
- представниками Молодіжної ради при Слобожанській селищній раді – 20 осіб;
- адміністрацією, педагогічними працівниками, технічним персоналом та батьками КЗ «Геніївська ЗОШ І-ІІ ст.» – 51 осіб;
- трудовим колективом і активом батьківського комітету КЗ «Геніївська ЗОШ І-ІІІ ст.» – 32 осіб;
- учасниками громадських слухань КЗ «Нижньобишкинська ЗОШ І-ІІ ст.» – 18 осіб;
- колективом та представниками батьківського комітету КЗ «Лиманський ліцей» – 38 осіб;
- членами колективу та представниками батьків КЗ «Шебелинська ЗОШ І-ІІІ ст.» –36 осіб;
- педагогічними працівниками та батьківською спільнотою КЗ «Скрипаївська ЗОШ І-ІІІ ст.» – 35 осіб;
- педагогічними працівниками та батьками КЗ «Шелудьківський ліцей» – 55 осіб;
- педагогічними працівниками, технічним працівниками ліцею та представниками батьківського самоврядування КЗ «Слобожанський ліцей № 1» – 76 осіб;
- педагогічними працівниками, працівниками закладу, представниками батьківського самоврядування – КЗ «Слобожанський ліцей № 2» – 90 осіб.
Активна молодь висловила низку пропозицій щодо подальшого використання приміщення школи, збереження культурної та освітньої спадщини села, а також реалізації додаткових освітніх і молодіжних ініціатив. Ці конструктивні дискусії засвідчили високий рівень громадянської свідомості молодого покоління та його готовність брати участь у розвитку громади.
Усі учасники зустрічей, зокрема батьки та педагогічні працівники, активно долучилися до обговорення. Вони поділилися власним баченням процесу оптимізації та наголосили на важливості збереження якості освіти в умовах змін. З боку батьківської та педагогічної спільноти висловлено підтримку відкритому діалогу та конструктивній співпраці у пошуку найкращих рішень для освітнього майбутнього громади.
Комісія з підрахунку голосів громадського обговорення проєкту рішення щодо ліквідації КЗ «Нижньобишкинська ЗОШ І–ІІ ступенів» визначила: з 670 (шістсот сімдесяти) учасників обговорення, 561 особа підтримали проєкт рішення, 36 — не підтримали, утрималися – 73 особи.
До основних причин висловлених застережень громадян належать:
- відсутність шкільного автобуса;
- незадовільний стан доріг, що унеможливлює безпечне перевезення дітей до закріпленого закладу освіти;
- складнощі адаптації дітей у новому освітньому середовищі через велику наповнюваність класів;
- поширене переконання серед мешканців: «не буде школи — не стане села».
Менша частина опитаних також зазначила, що існують альтернативні варіанти для збереження освітнього закладу, однак конкретні пропозиції у зверненнях не були сформульовані.
Оптимізація освітньої мережі розглядається як непростий, але необхідний крок, спрямований на підвищення ефективності використання ресурсів, забезпечення рівного доступу до якісної освіти та створення сприятливого середовища для навчання і розвитку. Віра в позитивні зміни та спільна відповідальність об’єднують громаду навколо головної мети — створення гідних умов для кожної дитини.
За результатами громадських обговорень та розгляду пропозицій робоча група з питань оптимізації закладів загальної середньої освіти Слобожанської селищної ради пропонує:
- Винести проєкт рішення «Про припинення юридичної особи Комунального закладу «Нижньобишкинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області шляхом ліквідації» на розгляд сесії Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області.
- Причинами неврахування пропозицій жителів громади щодо неприйняття проєкту рішення Слобожанської селищної ради щодо ліквідації КЗ «Нижньобишкинська ЗОШ І-ІІ ст.», які прийняли участь у громадських обговореннях є наступні.
Згідно зі статтею 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти на території Слобожанської селищної ради формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.
Враховуючи вищесказане, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.
Показник наповнюваності КЗ «Нижньобишкинська ЗОШ І-ІІ ступенів» Слобожанської селищної ради є незмінно низьким протягом тривалого часу, що свідчить про низький соціальний попит громади на освітні послуги на вказаній території.
Кількість учнів, які навчалися в КЗ «Нижньобишкинська ЗОШ І-ІІ ст.» за останні п’ять років складала:
Навчальний рік |
Кількість учнів |
2024/2025 |
25 |
2023/2024 |
27 |
2022/2023 |
29 |
2021/2022 |
33 |
2020/2021 |
42 |
Згідно пункту 2 статті 12 Закону України «Про загальну середню освіту», кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів та більше:
- 24 учнів, які здобувають початкову освіту (набрав чинності з 1 вересня 2024 року);
- 30 учнів, які здобувають базову чи профільну середню освіту.
Упродовж 2024/2025 навчального року в КЗ «Нижньобишкинська ЗОШ І-ІІ ст.» навчалося 25 учнів. У школі функціонували два повних класи (з наповнюваністю 5 і більше учнів) – 6-й та 7-й класи, а також п’ять неповних класів – 1-й, 4-й, 5-й, 8-й та 9-й класи.
У 2022/2023 та 2023/2024 навчальних роках набір до 1-го класу не здійснювався через відсутність дітей відповідного віку, у зв’язку з чим у 2024/2025 навчальному році у 2-му та 3-му класах відсутні учні.
Мережа учнів КЗ «Нижньобишкинська ЗОШ І-ІІ ст.» у 2024/2025 навчальному році складала:
Клас |
Кількість учнів |
1 |
2 |
2 |
- |
3 |
- |
4 |
2 |
5 |
2 |
6 |
5 |
7 |
8 |
8 |
2 |
9 |
4 |
У класах, де навчається менше ніж п’ять учнів, організовано індивідуальне навчання. Відповідно, відсутня повноцінна позакласна, спортивно-масова та виховна робота, що негативно впливає на процес соціалізації учнівської молоді. Крім того, неможливо забезпечити всіх учителів необхідним навчальним навантаженням, у зв’язку з чим частина педагогів змушена викладати кілька предметів.
Значною проблемою залишається утримання та належне функціонування шкіл із малою наповнюваністю учнів. Відповідно до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 6 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 05 березня 2024 року №245):
- з 1 вересня 2025 року – За рахунок субвенції не здійснюється фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи та приватних закладів загальної середньої освіти), кількість учнів у яких становить менше 45 осіб.
На даний час у Нижньобишкинському старостинському окрузі 18 дітей віком 3-6 років.
Пунктом 6 частиною 1 статті 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що бюджетна система ґрунтується на принципі ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів.
Різниця між річною вартістю навчання дитини у середньому та у малозаповненому класі сягає кілька десятків тисяч гривень: незалежно від кількості учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду і роботу технічного персоналу. Чим менше учнів — тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них.
РОЗРАХУНОК УТРИМАННЯ КЗ "Нижньобишкинська ЗОШ І-ІІ ст." на 2024 – 2025 роки (тис.грн.) |
|||||
№ з/п |
Найменування витрат |
2024 рік |
січень-квітень 2025 року |
||
Витрати на місяць, |
Витрати на рік, |
Витрати на місяць, |
Витрати за 4 міс., |
||
Кількість дітей у ЗЗСО |
27 |
25 |
|||
1 |
Заробітна плата педагогічних працівників |
160,495 |
1925,945 |
129,474 |
517,897 |
Всього заробітна плата |
131,554 |
1578,643 |
105,854 |
423,416 |
|
Нарахування на оплату праці |
28,942 |
347,302 |
23,620 |
94,481 |
|
2 |
Доплати педагогічним працівникам |
14,074 |
56,297 |
||
Всього заробітна плата |
11,536 |
46,145 |
|||
Нарахування на оплату праці |
2,538 |
10,152 |
|||
3 |
Заробітна плата технічних працівників |
52,903 |
634,841 |
70,686 |
282,743 |
Всього заробітна плата |
41,681 |
500,170 |
56,843 |
227,372 |
|
Нарахування на оплату праці |
11,223 |
134,671 |
13,843 |
55,371 |
|
4 |
Предмети, матеріали, обладнання та інвентар |
0,381 |
4,568 |
0,123 |
0,491 |
5 |
Оплата послуг (окрім комунальних) |
3,202 |
38,428 |
1,366 |
5,463 |
6 |
Оплата електроенергії |
0,694 |
8,332 |
0,325 |
1,299 |
7 |
Оплата природного газу |
0,047 |
0,189 |
||
8 |
Оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг |
21,152 |
253,825 |
||
9 |
Інші витрати |
0,472 |
5,658 |
||
Всього витрати на утримання ЗЗСО |
239,300 |
2871,597 |
216,095 |
864,379 |
|
Собівартість утримання одного учня по закладу загальної середньої освіти |
|
106,355 |
|
34,575 |
|
Кількість дітей у громаді |
|
2176 |
|
2167 |
|
ВСЬОГО |
105281,046 |
29405,613 |
|||
Середні затрати на 1 дитину за 2024 рік по школах громади |
48,383 |
13,569 |
Використання коштів державної освітньої субвенції та коштів місцевого бюджету на утримання КЗ «Нижньобишкинська ЗОШІ-ІІ ст.» не відповідає принципам, визначеним Бюджетним Кодексом України.
- Ураховуючи викладене, винесення проєкту рішення на розгляд сесії Слобожанської селищної ради є доцільним та обґрунтованим кроком у межах освітньої політики громади.